COMEDY SECTOR & ARTIESTEN


Het Mad Goat International Comedy Festival is een netwerkmoment voor de creatieve sector die betrokken is bij comedy. En vanzelfsprekend is dit festival het uitgelezen moment voor de comedy-artiesten om kennis uit te wisselen en inspiratie op te doen. Op vrijdag 27 september worden ze vanaf 12u in de Arenberg verwacht voor fun, food en debat.

Binnen de creatieve industrie vertegenwoordigt comedy een groot aandeel in de podiumkunsten. Bovendien is het een niet-gesubsidieerde sector die best meer aandacht verdient. Comedy is een populair genre met een groot publieksbereik. Het Mad Goat International Comedy Festival brengt promotors en productiehuizen met een focus op comedy samen. Ook voor buitenlandse programmatoren en impresariaten wil het festival een aantrekkingspool worden.

Tegelijk wil het festival comedy-artiesten niet enkel stimuleren in hun artistiek parcours en een podium bieden maar ook een platform geven waarin ze elkaar kunnen ontmoeten als professionals. Het uitwisselen van knowhow en de mogelijkheid om te netwerken met andere artiesten en promotors is een belangrijk aantrekkingspunt voor elke artiest. Met panelgesprekken en podcasts willen we ook bij het ruime publiek het maatschappelijk debat stimuleren over de verbindende rol van humor in een superdiverse samenleving.

PROGRAMMA VRIJDAG 27 SEPTEMBER

12:00: Welkomstlunch
13:00: Panelgesprek 1: Moet comedy erkend worden als kunstvorm?
14:30: Panelgesprek 2: Is er plaats voor satire in de Vlaamse media? En krijgt iedereen kansen?
16:00: Panelgesprek 3: Lachen in tijd van angst en taboes.

Inschrijven

Deelname  is gratis, maar inschrijven is verplicht. Het aantal plaatsen is beperkt, dus schrijf je zo snel mogelijk in (ten laatste 23 september 2019) via de knop hieronder.

Panelgesprek 1
Moet comedy erkend worden als kunstvorm?

Is stand-up comedy in Vlaanderen ondertussen ontwikkeld tot een podiumkunst of gaat het nog altijd over komieken op een leeg podium die banaliteiten zonder kop of staart staan te vertellen? Beperkt de kale opzet van stand-up comedy de artistieke kracht of heeft de comedian juist een unieke expressie omdat hij zijn voeten veegt aan dramaturgische wetten en zichzelf zo dwingt om tot een diepere waarheid te komen en dit zonder redmiddelen?

Met Carolina Maciel De França (moderator), Wouter Hillaert,  Kamal Kharmach en Fokke Van Der Meulen

Carolina Maciel de França werkt bij RATAPLAN, schrijft voor Rekto:Verso en adviseert bij ETCETERA, het Vlaams Fonds voor de Letteren en Kunstenpunt. Ze volgt momenteel de eerste editie van de opleiding cultureel leiderschap LINC Lage Landen. Daarnaast vormt ze samen met Ikram Aoulad, Deniz Polatoglu en Sascha Reunes een scenaristencollectief.

Wouter Hillaert was tot 2017 theatercriticus en cultuurjournalist voor De Morgen en De Standaard. Momenteel is hij aan de slag als kernredacteur van Rekto:Verso, magazine voor cultuur en kritiek, dat hij in 2003 mee oprichtte. Hij doceert verder kunstkritiek aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en is co-voorzitter van Folio, de koepel van Vlaamse cultuurtijdschriften.

Kamal Kharmach was tussen 2014 en 2016 directeur van cultuurhuis Daarkom in Brussel. Momenteel werkt hij als assistent economie aan de UA, heeft hij een exclusiviteitscontract bij de VRT en mag hij zich vanaf 2019 ook oudejaarsconferencier noemen. Zijn voorstelling ‘De schaamte voorbij’ was een van de meest succesvolle debuutshows die comedy in Vlaanderen gekend heeft.

Fokke Van Der Meulen is uitbater van het bekende Antwerpse café The Joker. Het kleine podiumcafé is al jaren een begrip in de Vlaamse comedy-wereld. Daarnaast is hij ook creatief leider en coach bij productiehuis Pretpraters. In zijn vrije tijd presenteert hij Fokcast. Een wekelijkse podcast waarin hij comedians ontvangt om het uitgebreid te hebben over comedy en films.

Panelgesprek 2
Is er plaats voor satire in de Vlaamse media? En krijgt iedereen kansen?

Durven de media nog werkelijk confronterend te zijn door humor ook op een rebelse manier in te zetten en een alomtegenwoordige visie onder haar eigen publiek uit te dagen? Of moet humor vooral gezellig zijn en mag het publiek zichzelf op geen enkel moment echt ongemakkelijk voelen? En hoe zit het met diversiteit in het team van humorprogramma’s zoals De Ideale Wereld en Tegen De Sterren Op? En waarom nemen ze ook op dat vlak geen voorbeeld aan The Daily Show en Saturday Night Live waar ze respectievelijk hun mosterd zijn gaan halen?

Met Sakina Elkayouhi (moderator), Dalilla Hermans, Michael Van Peel en Seppe Toremans

Sakina Elkayouhi verliet op een koude herfstdag in 2011 het pittoreske Gooi voor de bruisende Europese hoofdstad. De afgelopen jaren woonde en werkte ze in België (VUB, StampMedia, VRT, Gazet van Antwerpen). Sinds 2019 is ze weer terug te vinden in het Mediapark in Nederland. Ze werkt momenteel bij De Nieuwe Maan van de NTR.

Dalilla Hermans heeft een tweewekelijkse column in De Standaard en is een graag geziene gast in praatprogramma’s op radio en tv. Sinds ze in 2014 een tekst schreef over haar ervaringen met racisme, maakt Dalilla het haar missie om polarisatie te overstijgen en zoekt ze dialoog tussen mensen, ongeacht hun origine.

Michael Van Peel hing vorig jaar een indrukwekkende reeks van tien jaar oudejaarsconferences definitief aan de wilgen. In 2012 werd de conference voor de eerste keer uitgezonden op Radio 1 en Canvas en werd hij bekend bij het grote publiek. Sindsdien is ‘Van Peel Overleeft’ een jaarlijkse traditie op Canvas, Radio 1 en in de Vlaamse theaters.

Seppe Toremans speelde de finale van Humo’s Comedy Cup 2012 en is al jaren een vaste waarde op Vlaamse en Nederlandse podia. Hij is ook één van de creatieve breinen achter succesprogramma’s als ‘Wat als’ en ‘Hoe zal ik het zeggen’. Hiervoor werd hij internationaal bekroond met een Emmy Award, Cannes Best New Comedy Award en Gold Media Award.

Panelgesprek 3
Lachen in tijden van angst en taboes.

Worstelen comedians met wat ze wel en niet meer mogen zeggen op het podium in deze tijd van fake news, #MeToo, het nieuwe feminisme, genderkwesties en het oprukkende fascisme? Waar kunnen we vandaag nog mee lachen en wat is ongepast? En wat doet deze druk met de mentale gezondheid van een comedian? Jerry Seinfeld vergeleek live comedy al eerder met “het moment waarop je geblinddoekt tegen een muur staat, met een sigaret in je mond, terwijl het publiek op het punt staat om te vuren.”

Met Arbi El Ayachi (moderator), Azhar Usman, Paul Currie en Dana Alexander

Arbi El Ayachi loopt al van sinds hij kan gaan nog steeds tegen een stoet in: koppig, nieuwsgierig en hard van leer. Een schildpad die meer over de weg kan vertellen dan een haas. Misschien is hij heel speciaal of gewoon door een kosmische fout op de verkeerde planeet gezet. Zijn eerste avondvullende show gaat in oktober in première in ccBe.

Dana Alexander komt uit Canada en is daar een van de meest uitgesproken en hilarische vrouwen. Dana praat over alles. Complexloos en met een wereldse kijk gaat ze geen enkel onderwerp uit de weg, van familie tot seks en cultuur. Haar unieke mogelijkheid om de waanzin in ons dagelijkse leven te benoemen en een plaats te geven is wat haar zo geliefd maakt bij het internationale publiek.

Azhar Usman is één van Chicago’s beste comedians. CNN noemde hem de grappigste Amerikaanse moslim en ook pronkt zijn naam in het lijstje van de 500 meest invloedrijke moslims van de universiteit van Georgetown. Azhar speelde meer dan 80 shows met Dave Chappelle die hem “Untouchable!” noemt.

Paul Currie (Ierland) is het briesend, bebaarde middelpunt van zijn eigen gekte. De man startte ooit een carrière als circus-leraar en straatartiest, daarna zette hij de stap naar stand-up. Niet enkel ziet Currie er uit als een verdwaalde Viking, ook zijn show lijkt ver van huis. “A one-man Monty Python on acid” quote The List UK.